artykuł nr 1

ODPOWIEDZI NA PYTANIA - dot. "Remont drogi powiatowej nr 3120E Żarnów- Czerskona odcinku Zdyszewice Czersko"

Opoczno, 29.06.2021

TZ.3403.01.2021

Wszyscy zainteresowani

 

ODPOWIEDZI NA PYTANIA

Działając na podstawie art. 284 ust. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.), uprzejmie informuję, że do Zamawiającego wpłynęły pytania dotyczące postępowania o udzielenia zamówienia publicznego pn. „Remont drogi powiatowej nr 3120E Żarnów-Czersko na odcinku Zdyszewice-Czersko”.

Poniżej ich treść wraz z odpowiedziami.

 

  1. Zwracam się z prośbą o podanie hierarchii ważności dokumentów- zarówno na etapie ofertowania jak i na etapie realizacji w/w inwestycji z uwzględnieniem odpowiedzi Zamawiającego na pytania Wykonawcy/ów.

Odp. na pyt. 1.

Hierarchia ważności dokumentów: SWZ, Umowa, odpowiedzi Zamawiającego, przedmiar robót, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych – wymagania ogólne.

 

  1. Czy Zamawiający przewiduje roboty dodatkowe w ramach w/w zadania?

Odp. na pyt. 2

Zamawiający przewiduje możliwość polecenia Wykonawcy wykonania robót nie wyszczególnionych w przedmiarze robót na zasadach określonych w § 9 projektu umowy stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza zafakturowanie materiałów zakupionych na potrzeby w/w budowy?

Odp. na pyt. 3

Zamawiający nie dopuszcza zafakturowanie materiałów zakupionych na potrzeby w/w budowy, sposób rozliczenia zadania wskazał w § 7 ust. 1 projektu umowy stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ.

  1. Czy Zamawiający wyraża zgodę na podzlecenie całości zadania?

Odp. na pyt. 4

Zamawiający nie wyraża zgody na podzlecenie całości zadania. Z art. 462 ust 1 ustawy Pzp wynika zakaz zlecania przez Wykonawcę całości zamówienia Podwykonawcom.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie faktu, iż Zamawiającemu przysługuje prawo do dysponowania terenem na cele budowlane dla całego zakresu inwestycji.

Odp. na pyt. 5

Zamawiający potwierdza, że  przysługuje mu prawo do dysponowania terenem na cele budowlane dla całego zakresu inwestycji.

  1. Czy w cenie należy zawrzeć opłaty związane z czasowym zajęciem terenu podczas realizacji przedmiotowej inwestycji? Jeżeli tak, to proszę o wskazanie stawki za zajęcie 1 m2 terenu oraz wskazanie pozycji kosztorysowej, w której należy takie opłaty ująć.

Odp. na pyt. 6

W cenie nie ma potrzeby zawierać opłaty związane z czasowym zajęciem terenu podczas realizacji przedmiotowej inwestycji.

  1. Czy czas gwarancji udzielanej na oznakowanie poziome jest tożsamy z czasem udzielanej gwarancji na całość zadania?

Odp. na pyt. 7

Czas gwarancji udzielanej na oznakowanie poziome jest tożsamy z czasem udzielanej gwarancji na całość zadania.

  1. Czy Zamawiający przewiduje waloryzację cen materiałów typu asfalt, beton, kruszywo itp.?

Odp. na pyt. 8

Zamawiający nie przewiduje waloryzacji cen materiałów typu asfalt, beton, kruszywo itp.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza zastosowanie destruktu asfaltowego bądź granulatu asfaltowego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych na potrzeby niniejszego zamówienia? Jeśli tak, to do których warstw Zamawiający dopuszcza takie rozwiązanie?

Odp. na pyt. 9

Zamawiający nie dopuszcza zastosowania destruktu asfaltowego bądź granulatu asfaltowego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych na potrzeby niniejszego zamówienia.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza stosowanie mieszanek mineralno-asfaltowych modyfikowanych gumą z przetworzonych opon samochodowych na potrzeby niniejszego zamówienia? Jeśli tak, to do których warstw Zamawiający dopuszcza takie rozwiązanie?

Odp. na pyt. 10

Zamawiający nie dopuszcza stosowania mieszanek mineralno-asfaltowych modyfikowanych gumą z przetworzonych opon samochodowych na potrzeby niniejszego zamówienia.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza stosowanie destruktu złomu papy do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych na potrzeby niniejszego zamówienia? Jeśli tak, to do których warstw Zamawiający dopuszcza takie rozwiązanie?

Odp. na pyt. 11

Zamawiający nie dopuszcza stosowania destruktu złomu papy do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych na potrzeby niniejszego zamówienia.

  1. Zwracam się z prośbą o jednoznaczne wskazanie, na jaką kategorię ruchu ma być zaprojektowana mieszanka mineralno-asfaltowa do realizacji niniejszego zadania, w celu uniknięcia sytuacji składania przez oferentów nieporównywalnych ofert.

Odp. na pyt. 12

Mieszanka mineralno-asfaltowa ma być zaprojektowana dla KR -2.

  1. Na ile lat przewidziana jest trwałość konstrukcji nawierzchni?

Odp. na pyt. 13

Trwałość konstrukcji nawierzchni przewidziana jest na 10 lat.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza możliwość zastosowania równoważnego materiału w stosunku do kruszywa łamanego, czyli kruszywa betonowego (przekrusz betonowy)?

Odp. na pyt. 14

Zamawiający nie dopuszcza możliwości zastosowania równoważnego materiału w stosunku do kruszywa łamanego, czyli kruszywa betonowego.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza możliwość wykonania podbudowy, poboczy z kruszywa łamanego z chalcedonu bądź jakikolwiek udział tego materiału w konstrukcji drogi?

Odp. na pyt. 15

Zamawiający nie dopuszcza możliwości wykonania podbudowy i poboczy z kruszywa łamanego z chalcedonu bądź jakiegokolwiek udziału tego materiału w konstrukcji drogi.

  1. Czy Zamawiający dopuszcza możliwość wykonania podbudowy, poboczy z kruszywa pochodzącego z recyklingu bądź jakikolwiek udział tego materiału w konstrukcji drogi?

Odp. na pyt. 16

Zamawiający nie dopuszcza możliwości wykonania podbudowy i poboczy z kruszywa pochodzącego z recyklingu bądź jakiegokolwiek udziału tego materiału w konstrukcji drogi.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie, iż Zamawiający opisał przedmiot zamówienia za pomocą dokumentacji projektowej.

Odp. na pyt. 17

Przedmiot zamówienia będzie realizowany bez dokumentacji projektowej. Został on opisany w SWZ, przedmiarze robót i STWiORB.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie faktu, że Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciążą Wykonawcy, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odp. na pyt. 18

Przedmiot zamówienia będzie realizowany bez dokumentacji projektowej.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie faktu, że Zamawiajmy dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odp. na pyt. 19

Zamawiajmy informuje, że dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia i nie przewiduje z tego tytułu wydłużenia terminu wykonania zamówienia.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie faktu, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odp. na pyt. 20

Przedmiot zamówienia nie będzie realizowany na podstawie dokumentacji projektowej. Zasady rozliczenia zadania i zmiany terminu wykonania w przypadku robót nie ujętych przedmiarze robót zostały opisane w § 9 i 10 projektu umowy stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie faktu, że w przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminów wykonania zamówienia, co najmniej o czas, w którym Wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia w/w okoliczności, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.

Odp. na pyt. 21

Zamawiający potwierdza, że w przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminów wykonania zamówienia, co najmniej o czas, w którym Wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia w/w okoliczności, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie faktu, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów z zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia w/w okoliczności, wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

Odp. na pyt. 22.

Zadanie będzie rozliczane kosztorysowo. Zasady rozliczenia i zmiany terminu wykonania w przypadku robót nie ujętych przedmiarze robót zostały opisane w § 9 i 10 projektu umowy stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie, że Zamawiający udostępni wykonawcom wszelkie niezbędne dane mogące mieć wpływ na ryzyko i okoliczności realizacji przedmiotu umowy.

Odp. na pyt. 23

Zamawiający udostępni wykonawcom wszelkie znane mu dane mogące mieć wpływ na ryzyko i okoliczności realizacji przedmiotu umowy.

  1. Zwracam się z prośbą do Zamawiającego o potwierdzenie, że obowiązek rozpoznania co do ryzyka, trudności i wszelkich innych okoliczności jakie mogą wpłynąć na termin realizacji zamówienia, dotyczy wyłącznie czynników możliwych do zauważenia na podstawie analizy dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej.

Odp. na pyt. 24

Obowiązek rozpoznania co do ryzyka, trudności i wszelkich innych okoliczności jakie mogą wpłynąć na termin realizacji zamówienia nie może dotyczyć czynników możliwych do zauważenia na podstawie analizy dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej, ponieważ zadanie realizowane jest bez takiej dokumentacji. Wykonawca dokona powyższego rozpoznania wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie techniczne.

  1. Zwracam się z prośbą o informację czy Zamawiający dokonuje zastrzeżenia obowiązku wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia.

Odp. na pyt. 25

Informacja nt. wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia jest zawarta w Rozdziale 25 pkt.  8 SWZ

  1. W celu wykonania rzetelnej wyceny, zwracam się z prośbą o wyszczególnienie materiałów z rozbiórki, które są własnością Zamawiającego, proszę o wskazanie ewentualnego miejsca odwozu dla każdego z wymienionych materiałów oraz stanu w jakim ten materiał ma zostać zabezpieczony. Proszę o wskazanie gabarytów miejsca jakie Zamawiający ma na plac składowanych materiałów rozbiórkowych. Czy Wykonawca będzie zobowiązany ponieść koszt korzystania z miejsca składowania?

Odp. na pyt. 26

Informacja nt. sposobu zagospodarowania materiałów z rozbiórki i ich transportu została zawarta w Rozdziale 4 pkt. 2 SWZ.

  1. W celu wykonania rzetelnej wyceny, proszę o wyszczególnienie materiałów z rozbiórki, które są własnością Wykonawcy.

Odp. na pyt. 27

Informacja nt. sposobu zagospodarowania materiałów z rozbiórki i ich własność została zawarta w Rozdziale 4 pkt. 2 SWZ.

  1. Czy Zamawiający planuje przekazać teren budowy częściami czy w całości? Jeżeli Zamawiający planuje przekazać teren budowy częściami, to proszę precyzyjnie wskazać poszczególne części i podać termin ich przekazania.

Odp. na pyt. 28

Zamawiający planuje przekazać teren budowy w całości.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie, że realizacja inwestycji nie będzie wpływać na chronione gatunki roślin i/lub zwierząt i/lub tereny chronione i nie ma konieczności uzyskania np. zezwolenia na zniszczenie siedlisk gatunków chronionych, zezwolenia na przeniesienie gatunków chronionych, zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych w stosunku do gatunków objętych ochrona gatunkową. W przeciwnym razie proszę o potwierdzenie, że zezwolenia te zostały już uzyskane przez Zamawiającego bądź zostaną przez niego uzyskane, a ewentualne warunki realizacji tych zadań określone w stosownych decyzjach, zostaną uwzględnione w postaci przesunięcia terminu zakończenia prac oraz koszty z tym związane nie obciążą Wykonawcy.

Odp. na pyt. 29.

Zamawiający potwierdza powyższe.

  1. Czy Zamawiający jest w posiadaniu aktualnych opinii i zatwierdzeń projektów: tymczasowej organizacji ruchu oraz docelowej organizacji ruchu? Jeżeli tak, to proszę o ich udostępnieni.

Odp. na pyt. 30.

Zamawiający nie jest w posiadaniu aktualnych opinii i zatwierdzeń projektów tymczasowej i docelowej organizacji ruchu, natomiast wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia i uzyskania zatwierdzenia tymczasowej organizacji ruchu.

  1. Zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że za termin wykonania zamówienia uznane będzie faktyczne zakończenie przez Wykonawcę robót objętych zamówieniem, tj. zgłoszenie Zamawiającemu gotowości do odbioru. W przypadku odmowy, proszę o wyjaśnienie, co będzie uznawane za termin wykonania zamówienia.

Odp. na pyt. 31

Za termin wykonania zamówienia uznane będzie faktyczne zakończenie przez Wykonawcę robót objętych zamówieniem, tj. pisemne zgłoszenie Zamawiającemu gotowości do odbioru potwierdzone przez Inspektora Nadzoru.

  1. Zwraca się z prośbą do Zamawiającego o udostępnienie dokumentacji geologicznej.

Odp. na pyt. 32

Zamawiający nie posiada dokumentacji geologicznej.

  1. Czy wśród przesłanek do zmiany terminu zakończenia prac można dopisać również: działania lub zaniechania Zamawiającego, które spowodowały opóźnienie (niewywiązanie się z obowiązków umownych) niezawinione przez Wykonawcę oraz działania lub zaniechania osób trzecich niezależne od niego?

Odp. na pyt. 33

Zamawiający nie przewiduje takich przesłanek do zmiany terminu zakończenia prac.

  1. Czy Zamawiający akceptuje usuwanie ewentualnych wad i usterek w terminie uzgodnionym przez Zamawiającego z Wykonawcą, uwzględniającym możliwości technologiczne i reguły sztuki budowlanej?

Odp. na pyt. 34

Zamawiający akceptuje usuwanie ewentualnych wad i usterek w terminie uzgodnionym przez Zamawiającego z Wykonawcą, uwzględniającym możliwości technologiczne i reguły sztuki budowlanej.

  1. Czy Zamawiający posiada obliczenia hydrologiczne dla przepustów?

Odp. na pyt. 35

Zamawiający nie posiada obliczeń hydrologicznych dla przepustów.

  1. Czy Zamawiający przewiduje wykonywanie robót na Palcu Budowy w/w inwestycji przez innych wykonawców (np. gestorów sieci). Jeśli tak, to jaki jest zakres i jakie terminy wykonania robót?

Odp. na pyt. 36

Zamawiający nie przewiduje wykonywania robót na Palcu Budowy w/w inwestycji przez innych wykonawców.

  1. Wykonawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zgodnie z treścią art. 559k.c., wykonawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na Zamawiającego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.

Odp. na pyt. 37

Zamawiający potwierdza, że zgodnie z treścią art. 559k.c., wykonawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na Zamawiającego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie, że ewentualne odpowiedzialności za szkody innych podmiotów, związane z utratą zysku lub produkcji, lub szkody pośrednie, następcze (np. utracone korzyści), a będące następstwem realizacji przedmiotu zamówienia, a nie wynikające z winy Wykonawcy, będą obciążały Zamawiającego.

Odp. na pyt. 38

Zamawiający nie potwierdza, że ewentualne odpowiedzialności za szkody innych podmiotów, związane z utratą zysku lub produkcji, lub szkody pośrednie, następcze (np. utracone korzyści), a będące następstwem realizacji przedmiotu zamówienia, a niewynikające z winy Wykonawcy, będą obciążały Zamawiającego. Wykonawca, zgodnie z zapisami w SWZ i projekcie umowy,  zobowiązany jest do zawarcia na własny koszt odpowiednich umów ubezpieczenia tytułu szkód w związku z realizacją przedmiotu zamówienia.

 

  1. Wykonawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż Wykonawca zwolniony jest z odpowiedzialności za wady gdyby wykonany obiekt uległ zniszczeniu lub uszkodzenia wskutek wykonania robót według wskazówek Zamawiającego, jeżeli uprzedził Zamawiającego o niebezpieczeństwie zniszczenia lub uszkodzenia obiektu.

Odp. na pyt. 39

Wykonawca nie jest zwolniony za wady wykonanych robót. Na Wykonawcy ciąży obowiązek zapewnienia wykonania i kierowania robót objętych zamówieniem przez osoby kompetentne, posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe i uprawnienia budowlane, które mają działać w granicach określonych ustawą Prawo Budowlane.

  1. Wykonawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż w okresie gwarancji oraz rękojmi Wykonawca zwolniony jest z odpowiedzialności za szkody, uszkodzenia, zniszczenia dokonane przez osoby trzecie, za które odpowiedzialności nie ponosi Wykonawca.

Odp. na pyt. 40

Zamawiający potwierdza, że w okresie gwarancji oraz rękojmi Wykonawca zwolniony jest z odpowiedzialności za szkody, uszkodzenia, zniszczenia dokonane przez osoby trzecie, za które odpowiedzialności nie ponosi Wykonawca.

  1. Czy Zamawiający ma zabezpieczone środki finansowe na realizację w/w zadania?

Odp. na pyt. 41

Zamawiający ma zabezpieczone środki finansowe na realizację w/w zadania.

  1. Czy w/w zadaniu dofinansowywane jest ze środków zewnętrznych?

Odp. na pyt. 42

Źródła finansowania zadania zostały przedstawione w Rozdziale 3 SWZ.

  1. Zwracam się z prośbą o przekazanie informacji, jaką kwotę Zamawiający zabezpieczył na wykonanie powyższego zadania.

Odp. na pyt. 43

Informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia Zamawiający przekaże przed otwarciem ofert, umieszczając ją na stronie internetowej prowadzonego postępowania,

  1. Zwracam się z prośbą o potwierdzenie, że Wykonawca może uzależnić w umowie z Podwykonawcą wypłatę wynagrodzenia od dokonania odbioru robót przez Zamawiającego.

Odp. na pyt. 44

Zgodnie z zapisami § 18 ust.4 pkt. 3 projektu umowy, Wykonawca nie może uzależniać w umowie z Podwykonawcą wypłaty wynagrodzenia od dokonania odbioru robót przez Zamawiającego.

  1. Czy Zamawiający uzna za wystarczające przedłożenie do odbioru końcowego inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej zgłoszonej lecz nie zatwierdzonej przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej? Obecnie okres oczekiwania na zatwierdzenie inwentaryzacji wynosi do 60 dni.

Odp. na pyt. 45

Zamawiający uzna za wystarczające przedłożenie do odbioru końcowego inwentaryzację geodezyjną powykonawczą zgłoszoną, lecz nie zatwierdzoną przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

  1. Ile Zamawiający przewiduje przeglądów w okresie rękojmi i gwarancji?

Odp. na pyt. 46

Zamawiający przewiduje w okresie gwarancji i rękojmi dokonywania przeglądów raz do roku, chyba że zajdą okoliczności, z których będzie wynikało, że przegląd musi być dokonany wcześniej.

 

 

Podpisał:

Andrzej Reszel

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych

w Opocznie